وب اسکرپینگ: راهکاری برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از اینترنت

وب اسکرپینگ: راهکاری برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از اینترنت

وب اسکرپینگ چیست

مقدمه

در عصر کنونی دسترسی به اطلاعات و داده‌های مختلف برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها، امری ضروری و حیاتی است. اینترنت معمولا بهترین و مهمترین منبعی است که داده‌های مهم و قابل استفاده از طریق آن بدست می‌آید. با این حال اغلب اوقات، داده‌های مورد نیازی که در فضای اینترنت وجود دارد به سادگی و به صورت ساختاریافته در دسترس نیست. در چنین شرایطی نیاز است که راهکاری استفاده کنیم تا بتوانیم داده‌های مورد نظر را با ابزارهای مناسبی استخراج و تجزیه تحلیل کنیم. در این مطلب، به مفهوم، کاربردها، ابزارها و فنون وب اسکرپینگ می‌پردازیم.

وب اسکرپینگ چیست

مفهوم وب اسکرپینگ

وب اسکرپینگ (Web Scraping) فرآیندی است که در آن اطلاعات و داده‌های موجود در صفحات وب یا وبسایت‌های اینترنتی بررسی و استخراج شده و به روش مناسبی تحلیل و در صورت نیاز ذخیره می‌شوند. در این فرآیند، ابزارها و تکنیک‌های مختلف و بسیار کارآمدی برای خواندن و تجزیه‌وتحلیل محتوای صفحات وب به کار گرفته می‌شوند. برای مثال، می‌توان با استفاده از وب اسکرپینگ اطلاعات مربوط به محصولات و قیمت‌های آن‌ها را از فروشگاههای آنلاین جمع‌آوری کرد، اخبار و مقالات مربوط به یک موضوع خاص را از سایت‌های خبری استخراج کرد، و یا حتی اطلاعات مربوط به تحلیل بازار و رقبا را جمع‌آوری نمود.

با توجه به این که بسیاری از داده‌ها و اطلاعات در محیط اینترنت بدون ساختار مشخص و در قالب صفحات HTML وجود دارند، وب اسکرپینگ ابزاری قدرتمند را فراهم میکند تا بتوانیم چنین داده‌های پراکنده و بدون ساختار را به اطلاعات مناسب و دارای ساختار استاندارد تبدیل کنیم.

کاربردهای وب اسکرپینگ

چند مورد از کاربردهای وب اسکرپینگ در ادامه آمده:

1. جمع‌آوری داده‌ها برای تحلیل و استفاده در تحقیقات علمی
2. جمع‌آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل بازار و رقابت‌ها
3. استخراج اطلاعات از وبسایت‌ها جهت استفاده در تبلیغات و بازاریابی
4. جمع‌آوری اخبار و اطلاعات روزمره برای سیستم‌های هوش مصنوعی و تحلیل خبری
5. جمع‌آوری داده‌های مربوط به مشتریان و رفتار آن‌ها در فضای دیجیتال
6. دریافت کد HTML صفحات وب و تغییر آنها بنا به نیاز

وب اسکرپینگ چیست
وب اسکرپینگ کاربرد بسیار گسترده‌ای در دیتا ساینس دارد

ابزارها و فنون وب اسکرپینگ

عملیات وب اسکرپینگ با توجه به هدف مورد نظر ما، اطلاعات مورد نیاز و همچنین وبسایت‌های هدف اسکرپنیگ، دارای پیچیدگی‌های متفاوتی خواهد بود. برنامه های اسکرپینگ به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

نوع اول برنامه هایی آماده هستند که به افراد این امکان را می‌دهند بدون دانش برنامه نویسی بتوانندعملیات وب اسکرپینگ را انجام دهند.

نوع دوم برنامه هایی هستند که توسط توسعه دهندگان و برنامه نویسان و به صورت اختصاصی توسعه می‌یابند.

با وجودی که برنامه ‌های اختصاصی نیاز به زمان بیشتری برای توسعه دارند، ابزارهای متنوعی توسط فعالان متن باز توسعه داده شده که کار را برای توسعه دهندگان درحوزه وب اسکرپینگ ساده‌تر کرده است. همچنین ذکر این نکه ضروری است که اکثر این تکنولوژی‌ها بر اساس زبان برنامه‌نویسی پایتون توسعه داده شده بنابراین اکثر وب اسکرپرهایی که ساخته می‌شود با استفاده از این زبان است. در اینجا به تعدادی از پرکاربردترین ابزارها در این حوزه اشاره می‌کنیم:

1. BeautifulSoup: یک کتابخانه Python برای استخراج داده‌ها از صفحات وب
2. Scrapy: یک چارچوب کاری برای جمع‌آوری داده‌ها از وب‌سایت‌ها با پویایی بالا
3. Selenium: یک ابزار اتوماسیون مرورگر وب که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد با استفاده از کدهای Python دسترسی به صفحات وب را به صورت دینامیک بدست آورند
4. Puppeteer: مانند Selenium، اما برای زبان JavaScript و مرورگر Chrome
5. ابزارهای آنلاین: مانند import.io و Octoparse که به کاربران غیرفنی اجازه می‌دهند بدون نیاز به کدنویسی وب اسکرپینگ انجام دهند.

پایتون ابزار بسیار مهمی برای توسعه‌‌ی وب اسکرپرها می‌باشد

توصیه‌ها و نکات امنیتی

وبسایت‌های مختلف ممکن است قوانین و محدودیت هایی را جهت مقابله با وب اسکرپینگ و بات‌های جست و گر غیر استاندارد وب وضع کرده باشند. بنابراین رعایت این قوانین و درک محدودیت‌های وبسایت هدف بسیار مهم است.

همچنین سیستم‌های مقابله کننده با ربات‌ها امروزه پشرفته تر شده و از فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مقابله با بد افزارها و یا ربات های نامعمول استفاده می‌کنند. بنابراین شانس زیادی وجود دارد که این سیستم‌ها اسکرپرهایی را که استفاده میکنیم بلاک کنند.
در کل برای عملیات وب اسکرپینگ موفق رعایت نکات زیر ضروری است:

1. رعایت قوانین و مقررات مربوط به حریم خصوصی و استفاده از داده‌ها
2. استفاده از تکنیک‌های ریاضی برای کنترل نرخ درخواست‌ها به سرور
3. اطمینان از استفاده از فنون مقاومت در برابر بلاک کردن (Anti-blocking techniques)
4. انتخاب منابع معتبر و اطمینان از قانونی بودن استفاده از داده‌ها
5. استفاده از روش‌های مخفی‌سازی (Scraping obfuscation) برای جلوگیری از شناسایی وب اسکرپرها توسط سایت‌ها

حفظ نکات قانونی در وب اسکرپینگ بسیار مهم است
توصیه و نکات ایمنی را قبل از عملیات اسکرپینگ بسیار جدی بگیرید

وب اسکرپینگ ابزاری قدرتمند است که به کمک آن می‌توان داده‌های مورد نیاز را از اینترنت جمع‌آوری کرده و برای مقاصد مختلفی از جمله تحقیقات علمی، تحلیل بازار، و تبلیغات استفاده کرد. همچنین با انتخاب ابزارها و فنون مناسب و رعایت نکات ضروری برای استخراج داده‌ها از فضای وب می توان نرخ موفقیت عملیات را افزایش داد.

ما در  بیگتک  برای مشتریان عزیز به صورت اختصاصی برنامه‌های وب اسکرپینگ طراحی می کنیم. همچنین می‌توانیم به شما کمک کنیم تا بتوانید عملیات استخراج داده از وب را با موفقیت پیاده‌سازی کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

admin
https://bigtek.ir/